Tuesday, January 26, 2010

Info Kesihatan - Apa itu Arthritis

Hari nie jam 10pg daku akan jalani rawatan terapi kolam air panas. Salah satu cara untuk merawat Arthritis. Daku belum pernah jalani lagi rawatan nie. Kira first time la. Sakit tengkuk ku da kurang sikit... malangnya seluruh sendi2 ku rasa macam ngilu je.. sejak dari semalam... menaip pun sakit... rasa mcm panas pijar kat saraf2 tu...huhuhu...mungkin letih kot..malam tadi lak daku packing sampai dekat kul 1.30pg...biz cd alhamdulillah tapi letihnya tak terkata...mujur cik abg rajin membantu...tapi confirm bila daku terlalu letih mesti mudarat diri...apa nak buat...hidup mesti diteruskan...tak boleh terus mengalah... Pasal email dari Harian Metro semalam, daku da jawab emailnya dan daku bersedia untuk ditemuramah..tengoklah nanti..daku update cite nyer ye... Sambil2 tu daku survey2 dalam tenet info tentang penyakit daku nie.. ARTHIRITIS

Pengenalan



Arthritis adalah suatu jenis penyakit yang mendatangkan kesakitan, kemerahan, bengkak dan kekejangan sendi. Antara sebab-sebab ianya berlaku adalah :


•Kerosakan Sendi


•Jangkitan kuman


•Penyakit yang diwarisi


•atau sebab-sebab lain


Arthritis yang sering dihidapi di kalangan dewasa adalah :


•Osteoarthritis (OA)


•Arthritis rheumatoid (Daku suspek jenis nie)


•Arthritis yang disebabkan oleh jangkitan kuman


•Gout


OSTEOARTHRITIS(OA)

•Jenis yang paling lazim dihidapi


•Disebabkan oleh sendi yang telah haus akibat penggunaan


•Lebih kerap berlaku di kalangan warga tua


•Menjadi lebih sakit bila melakukan pergerakan


•Menjadi lebih sakit di penghujung hari






RHEUMATOID ARTHRITIS (RA)

•Lebih kerap dihidapi kaum wanita


•Disebabkan oleh tindakan daya tahanan badan yang bercelaru di mana tubuh badan sendiri menghasilkan antibodi untuk menyerang sendi-sendi sendiri


•Menyebabkan kekejangan sendi di waktu pagi


•Kekejangan mengambil masa lebih dari tiga puluh minit untuk reda pada waktu pagi


•Sendi-sendi terlibat adalah jari, pergelangan tangan, tangan dan kaki.






ARTHRITIS YANG DISEBABKAN JANGKITAN KUMAN

•Arthritis jenis ini disebabkan oleh kuman


•Anda selalunya demam dan menggigil


•Selalunya menyerang satu sendi sahaja



GOUT

•Disebabkan oleh asid urik yang mendap di sendi-sendi


•Lazim menyerang kaum lelaki di pertengahan umur


•Lazim menyerang pangkal ibu jari kaki


Tanda-Tanda Arthritis

•Sakit sendi (tangan, pergelangan tangan, jari, pergelangan kaki, punggung, tulang belakang di bahagian bawah)


•Sendi bengkak


•Kekejangan sendi


•Susah untuk bergerak seperti biasa


•Sakit apabila bergerak


•Perubahan kepada sendi


•Lutut berbunyi bagi penyakit osteoarthritis lutut


•Otot betis menjadi kecut bagi penyakit osteoarthritis lutut


•Sakit bila sekeliling sendi ditekan



Berikut mungkin menambahkan risiko arthritis

•Peningkatan usia


•Badan terlalu gemuk:
◦bagi penyakit osteoarthritis lutut


•Jika ada ahli keluarga yang mengidap peyakit arthritis:
◦terutama sekali bagi osteoarthritis keseluruhan, gout ‘familial’


•Sendi yang terlebih fleksibel (‘hypermobile joints’)


•Kecederaan berat contoh bersukan


•Mencangkung bagi osteoarthritis lutut


•Pekerjaan:
◦Osteoarthritis lutut bagi pekeja buruh
◦Osteoarthritis punggung bagi peladang


Rawatan

•Boleh di ubati secara ubatan dan bukan ubatan untuk melegakan dan memulihkan fungsi sendi.


•Di sesetengah kes, pembedahan diperlukan.


Langkah-langkah mudah untuk kesihatan sendi

•Pengidap arthritis harus peka tentang penyakit mereka dan menambah pengetahuan mengenai penyakit tersebut


•Kurangkan berat badan


•Senaman sendi


•Menjalani program senaman yang membolehkan sendi mereka bergerak dengan lebih lancar dan otot mereka menjadi lebih kuat.


•Selain dari senaman sendi, anda juga harus bersenam untuk kesihatan am contohnya berjalan, berbasikal atau berenang.


Perlindungan Sendi

•Anda harus melindungi sendi anda dari kerosakan selanjutnya


•Elakkan aktiviti yang menambahkan tekanan pada sendi


•Guna alat pembantu untuk mengurangkan tekanan pada sendi contohnya penarik zip dan alat bantu bagi bangun dari kerusi, tandas dan katil


•Bagi osteoathritis lutut, elakkan mencangkung dan duduk di atas lantai. Apabila duduk di atas kerusi, pastikan kerusi itu di paras lutut dan tidak terlalu rendah. Gunakan kerusi yang ada pemegang tangan untuk membantu anda bangun dari kerusi


•Guna kasut yang boleh menyerap hentakan.



Penahan Sakit

Rawatan haba boleh melegakan sakit contohnya pek panas tetapi ini tidak boleh digunakan semasa sendi sedang mengalami radang. Ubat-ubatan boleh diberi untuk disapu atau dimakan:


•Ubat sapu contoh salicylate


•Penahan sakit contoh paracetamol


•Ubat anti- radang kerap diberi bagi meredakan sakit dan keradangan contoh bagi penyakit arthritis rheumatoid dan osteoarthritis


•Bagi kes yang teruk, ubat boleh disuntik terus ke sendi yang sakit


•Bagi arthritis rheumatoid, ubat-ubatan yang dipanggil ubat pengubah penyakit (’disease-modifying anti- rheumatic drugs) juga diberi awal untuk mengelakkan kecacatan.




Menangani Tekanan

Sakit sendi selalunya menyebabkan kekejangan otot dan tanda-tanda lain tekanan. Tekanan juga menentukan tahap kesakitan seseorang itu.


•Kerap rehat dan bertenang boleh membantu.
•Mengubah aktiviti anda untuk menyesuaikan diri dengan waktu sakit.
•Seimbangkan rehat dan aktiviti

Pembedahan

•Jika rawatan perubatan gagal dan sakit berterusan , pembedahan adalah salah satu penyelesaian.
•Pembedahan yang sering dilakukan ialah pembedahan gantian sendi.


Pencegahan

•Kurangkan berat badan- ini mengurangkan tekanan pada sendi


•Kerap bersenam- senaman membantu melancarkan pengaliran darah, memastikan tulang dan otot kita kuat. Ia juga membantu pergerakan sendi. Seimbangkan rehat dan senaman dan elakkan dari menggagahkan diri untuk bersenam jika anda megalami kesakitan


•Makan makanan yang seimbang – mustahak untuk mempunyai berat badan yang unggul dan mempunyai cukup zat. Elakkan dari makan makanan yang kaya dengan purin contohnya makanan laut, daging jika anda mengidap gout


•Pelihara sendi anda- kurangkan tekanan pada sendi, gunakan mekanisma badan dan postur yang betul . Ambil berat tentang kesakitan dan rehat jika penat.




Bagaimana ubat alternatif selamat?

Berhati-hati dalam penggunaan ubatan alternatif kerana kandungan bahan aktif jarang diketahui. Mungkin ada interaksi dengan ubat-ubatan lain yang diambil dan ubatan alternatif ini juga mungkin dicampur dengan bahan-bahan lain.



Bersikap positif

•Amalkan cara hidup sihat dan sentiasa bersikap positif.


•Walaupun arthritis adalah sebab utama kecacatan bagi mereka yang berumur 18 tahun ke atas, ianya boleh dirawat dan anda boleh mengambil langkah untuk mengurangkan risiko untuk mendapat arthritis.


•Hidup sejahtera dan bahagikan tugas anda mengikut kepentingannya.


•Menjadi ahli persatuan seperti Arthritis Foundation Malaysia dan Persatuan SLE Malaysia juga boleh membantu.



Semakan Akhir : 28 April 2008

Kredit to Portal MyHealth



3 comments:

wansteddy said...

info yang bagus miela. wan doakan miela cepat2 sembuh dan diringankan dari rasa sakit tu sepanjang sessi rawata :)

temp. housewife said...

thanks for the info Iela. tak sangka Gout tu pun arthritis juga ye. Abah saya ada penyakit Gout tu.

kakyong said...

rasanya mak dulu kena sakit mcm ni jugalah.. penah dulu kakyong belikan makan kasut schroll (betui ke ejaan) yg rege RM100++. sendi sakit2, kdg2 jd kebas.. mak penah ikut terapi utk kaki dia (masa kakyong tak kahwin lagi).

Alhamdulillah, mak dah okay.. Ila tak cuba makan ubat kakyang 4 bahagia ker.. kakyong dulu selalu sakit2 sendi setiap jari tgn & siku.. susah nak buat kerja.. hari2 kena mandi air panas.. lepas abis pantangkan aliya terus makan ubat kakyang 4 bahagia.. Alhamdulillah, x perlu dah mandi air panas.. subuh2 hari nak mandi pun okay.. kalo tak, mau menggigil & berselimut dlm comfoter...

btw, usaha lah berubat mana yg boleh.. dpt membayangkan sakitnyer tu camner... kena jaga makan juga tu..

Berminat untuk order? Sila Nyatakan Tempahan Anda.

Nama :
Email Address:
Nombor Telefon
Alamat
Tempahan
Nyatakan pilihan pesanan anda atau selain dari yang disenaraikan :-
Nyatakan Kuantiti dan Warna Pesanan
Pilihan Penghantaran
Pilihan Pembayaran :
Blog Address (Jika Ada)
Status Pembeli

Get your own free form like this one.

Updated by SyamilaDesign! 2010