Friday, December 3, 2010

Pemergian yang tak dijangka..Al-Fatihah pada Arwah Ila

Salam hari Jumaat. Sesungguh dari DIA kita datang dan kepada DIA kita kembali. Sesuatu yang tak mungkin boleh disangkal sampai bila2. Daku rasa agak terkilan kerana tidak dapat menghadiri Majlis Perkahwinan Arwah pada bulan Julai yang lepas. Rasanya kali terakhir daku bertemu dengan Arwah, 6 bulan yang lepas, masa bermalam di rumah EE di Frim. Arwah seorang yang penyayang dan amat suka dengan kanak2. Baru berusia 20 tahun dan baru 4 bulan berkahwin. Malam sebelum Arwah menghembuskan nafas terakhir, Arwah sempat bersembang lama dengan kakaknya Imah (isteri EE). Malah berjanji untuk menziarahi mereka pada hari minggu ini. Namun, dimaklumkan bahawa Arwah ada membalas sms jiran Imah, dan memberitahu mungkin tak datang sana sampai bila-bila dah (mungkinkah itu petanda). Diusia yang muda, Arwah pergi secara tiba2 seorang diri di rumah pada jam 1.30tgh 1hb Dis 2010..dikala suami tersayang keluar sebentar ke kedai berdekatan..dugaan yang sungguh pedih buat sang suami...moga Man tabah menghadapi hari-hari mendatang seorang diri...

ilanov2008

Ila : Mar 1990 – 1 Dec 2010
(Amik dr Blog Kakyong..tocey Kakyong)
Sebaik saja daku mendapat tahu berita tersebut..daku terus menelefon Imah.. dengan nada sengau (mungkin terlalu banyak menangis)..Imah memaklumkan mereka dalam perjalanan ke Hospital Tanjung Karang..mungkin malam nanti Jenazah akan sampai ke Kg. Cht Tin. Daku mengambil keputusan menunggu sehingga Jenazah sampai, baru ke sana. Dan pada jam 10.30mlm, Imah memaklumkan jenazah akan sampai. Kami bergegas ke rumah Mertuaku di Tmn Bertuah untuk mengambilnya, dan Kakyong..kami sampai di Kg. Cht Tin pada jam 12.40mlm selepas singgah makan sebentar di Restoran Berahim Tg. Tualang..masa sampai di Restoran tersebut, kelihatan Imah, EE, suami Arwah (Man), Atan, serta anak2 EE sedang duduk santai selepas makan. Kami berehat sebentar sambil bertanya hal sebenar.. kelihatan Man sugul saja. Kesian dia. Baru 4 bulan berkahwin..kini bujang semula..sabar ye Man.

Sampai di rumah mak Imah, kelihatan jenazah terbujur kaku di tengah rumah. Alahai..sebaknya hatiku.. lantas daku dan Kakyong mengambil air sembahyang..dan duduk membaca surah Yasin untuk disedekahkan kepada Arwah..lebih kurang jam 2 pagi...kami bergerak balik..(cik abgku baru sebulan start keje di Kilang baru..so x dapat la nak cuti)..sempat kami menatap wajah terakhir Arwah..sungguh tenang dan kelihatan tersenyum..tenanglah kau disana ye..

Aduhai penatnya badan..sesampai dirumah..ingatanku masih pada Arwah..macam tak percaya je Arwah telah pergi ke Rahmatullah.. begitulah putaran hidup...nasib kita tak siapa yang tahu.. mana tahu..tengah sihat2 tiba2 esok dengar berita ...Innalillah...nauzubillah...

Sempat daku membawa mak ke sana pada petang semalam.. dalam tak sihat..mak tetap nak pergi menziarah..kami tak lama...dalam keadaan mak tak sihat tak boleh berlama2...sempat mak bersembang dengan Man...dia menyatakan terkilannya kerana tidak berada disisi Arwah semasa Arwah menghembuskan nafas yang terakhir..katanya..sesampai di rumah dari kedai, Man nampak Arwah rebah...bergegas Man mendapatkan Arwah namun terlewat kerana Arwah telah pergi..aduhai..kesiannya Man..sabar ye Man..Al-Fatihah buat Arwah Ila..moga ditempatkan disisi umatnya yang beriman..Amin...

3 comments:

kakyong said...

patut la tgk gambor cam famliar jer... jenuh cari gambor.. sbb byk folder gambor dah habis lupus masa lappy rosak ari tu.. ni gambor tahun 2008..

Semoga di tempat bersama mereka yg beriman.

Em's Family said...

moga arwah ditempatkan orang yang beriman.. amin..

cari_kk said...

Semoga arwah ditempatkan di tempat yang baik-baik

Berminat untuk order? Sila Nyatakan Tempahan Anda.

Nama :
Email Address:
Nombor Telefon
Alamat
Tempahan
Nyatakan pilihan pesanan anda atau selain dari yang disenaraikan :-
Nyatakan Kuantiti dan Warna Pesanan
Pilihan Penghantaran
Pilihan Pembayaran :
Blog Address (Jika Ada)
Status Pembeli

Get your own free form like this one.

Updated by SyamilaDesign! 2010