Thursday, April 8, 2010

***Mood Sedih - Layanan Kariah AJK Khairat Kematian Kg. Sg. Kertas terhadap pengurusan jenazah Arwah Atuk amat menyedihkan...

Untuk makluman semua, Arwah Atukku Yah bt Jusoh telah pun kembali ke rahmatullah tepat jam 3.59ptg 5.4.10 yang lepas kerana sakit tua. Mmg da beberapa minggu kami berulang ke KL menjengok beliau malah mak daku setiap hari jumaat malam akan kesana dan balik semula ke Ipoh hari Ahad malam. Sebelum nie kami yang jaga selama hampir 10tahun sebelum Mama (kakak mak) mengambil alih penjagaan arwah dalam 2 tahun kebelakangan ni .. kiranya daku nie cucu yang paling rapat dengannya semasa arwah sihat mahupun sakit..malangnya daku tiada disisi semasa arwah menghembus nafas yang terakhir.. daku amat sedih.. sebab daku plan nak ikut mak g KL jumaat lepas..namun kesihatan ku yang kurang memuaskan menyebabkan daku membatalkannya..dan merancang nak g jumaat nie...malangnya x sempat...tak dapat dibayangkan perasaanku .. daku ambil masa hampir 1 jam untuk memberanikan diri menatap wajah pucatnya... sementelah la pulak Mama  berbisik yang arwah mencari kelibatku disaat akhir arwah...hingga kini terkilanku masih lagi tak hilang..namun daku pasrah..itu da ketentuannya.. namun daku puas hati kerana daku dapat mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran bagi menemani arwah..

Tepat jam 8.30pg.. pihak Surau Kg. Sg. Kertas, Bt Caves da menggesa agar jenazah arwah dibawa ke surau untuk dimandi, dikafan dan disolat... pihak kami minta dilewatkan sedikit memandangkan ada sanak saudara yang jauh masih belum sampai.. namun kata mereka.. datang  ke surau... kami pun akur...sampai disana..kaum kerabat pun duduk di sekeliling jenazah.. (Persoalannya... pasti ada diantara kami yang tidak bersih (org ppuanla..) .. bila jenazah da dibawa ke surau..nak tak nak..yang datang jauh nie terpaksa la masuk ke surau..dalam keadaan x bersih..(x berdosa ke?... 1 perkara)...

Pihak kariah surau wanita sibuk dengan persiapan memandikan jenazah..Arwah dibiar hampir setengah jam sebelum upacara mandi dijalankan.. dan yang kami tak puas hati ni.. waktu itu la x de macam2.. (heran..arwah meninggal semalam..dan kebiasaannya pihak yang menguruskan khairat kematian mmg sedia ada peralatan mandi jenazah nie...nanti mereka akan caj balik pada waris..tul tak? .. pendek kata kelam kabut la kami nie mencari itu dan ini..sampai bila tengah mandikan pun siap tanya.. kain pelikat nak tutup mana...tuala mana...bla..bla..bla... perkara 2...)

Daku nak tanya pendapat uols la... setahu daku kita hendaklah mandikan jenazah dengan cara yang cepat, berhemah dan lemah lembut..agar kita tidak mengasari dan menyakiti jenazah tul tak? itu pendapat daku yang sah..sah jahil nie la... tapi dari pemerhatian daku (pada mulanya daku plan nak join sekali..sbg penghormatan terakhir..tapi daku tiada kekuatan bila daku lihat cara mandian dilakukan..daku tarik diri..daku x sanggup nak menyakiti lagi tubuh arwah atuk kesayangan daku.).. kalau dilihat cara mandian..sungguh menyedihkan.. air paip sebesar2 dan selaju2nya...dicucurnya arwah ni mcm siram pokok bunga je lagaknya.. selaju2 air masuk dalam rongga arwah..dengan kasar disapunya seluruh badan arwah..konon mandi jenazah x leh perlahan2 kena laju n cepat...dibolak balik tubuh arwah macam bolak balik barang je lagaknya..daku mmg x sanggup melihatnya..bukan daku x penah lihat org mandi jenazah tapi inilah kali pertama daku lihat adab mandi jenazah yang daku anggap biadap... da tu mulut kelam kabut..pot pet pot pet.. mak daku tarik diri..dia x sanggup teruskan bila keadaan ini berlaku..lemah daku lihat beliau..sungguh menyedihkan.. bila time bersugi tu.. hanya melepaskan batuk ditangga je.. daku lihat seolah2 kariah wanita surau nie.. x diberi kursus mandian jenazah sewajarnya..malah ada lak yang kata...ni sebab ada waris arwah..tu yang lambat sikit..klu x lagi cepat..(dlm fikiranku terfikir..mcm mana la gamaknya cara mandian dilakukan tanpa waris...huhuhu...kesiannya la pada simati .. minta dijauhkan dari berlaku lagi dalam keluargaku..perkara 3)

Selesai bab mandi..bab kafan..time tu la x de bedak sejuk la.. apa la... huh..berkejar lak kami ni mencari bedak sejuk..then yang lain daku x mo komen sbb daku x sanggup tengok..daku kuar jap..cuma disaat  penghormatan terakhir pada jenazah.. daku masuk..bayangkan berapa ramai ahli keluarga kami yg menanggung dosa akibat memasuki surau dalam keadaan tidak bersih..perkara 4

Then arwah Atuk disolatkan.. selepas solat tepat jam 10.30pg da nak dibawa ke kubur.. sampai2..Ya Allah.. liang lahat tak siap lagi..dan arwah atuk terbiar di dalam van jenazah hampir setengah jam.. apa kebenda nye nie.. macam mana pengurusan Ahli Jawatankuasa Khairat Kematian Kg. Sg. Kertas.. bayangkan apa perasaan anda kalau perkara ni berlaku pada anda dan kaum keluarga anda...Ingatlah setiap yang dilakukan akan dibalas didunia lagi.. kalau baik dibalas baik..begitu juga sebaliknya...perkara 5..

Dan akhirnya tepat jam 12 tgh.. segalanya selesai.. alhamdulillah...bersemadilah arwah atuk dengan damai disana..dan kami doakan agar arwah atuk ditempatkan di kalangan umat2nya yang beriman...

Begitulah kronologi perjalanan Arwah Atuk ke alam bazakh..  agak menyedihkan.. sedangkan arwah adalah sebaik-baik manusia...daku amat menyayanginya..malah daku sering bermanja dengannya ketika arwah sihat dan daku berusaha menunaikan permintaannya semasa arwah sakit..disaat-saat akhir begini  layanan yang arwah terima...mmg daku terkilan dan x mungkin daku lupakan sampai bila-bila...daku amat berharap agar perkara ini tidak berlaku lagi dimasa-masa akan datang..dan Ahli Jawatankuasa Khairat Kematian Kg. Sg. Kertas perlu memandang serius masalah ini agar ia tidak berlaku berulang-ulang kali. Pada pendapat daku pihak berwajib juga perlu main peranan... begitulah luahan hati insan jahil ini.. apa perasaan uols kalau ini berlaku..nauzubillah... ku pohon agar disedekahkan surah Al-Fatihah untuk arwah Atukku...Yah bt Jusoh atau Yah bt Rohani..Al-Fatihah...

9 comments:

mama tisya said...

takziah pd atuk miela

kakyong said...

salam takziah iela,
kakyong tau dr mak kemarin..
sedih bila baca cara jenazah tok diperlakukan mcm tu.. ;(
semoga Allah cucuri rahmat pada roh tok & semoga tok aman di sana..

intanurulfateha (◡‿◡✿) said...

.al-fatihah

temp. housewife said...

Takziah Iela. kenapala diaorg buat begitu. mmg betul kalau mandikan mayat, kena lemah lembut. Sy ada pengalaman mandikan arwah nenek sendiri. masa tu banyak juga belajar dr org2 tua lain.

Welcome to Miela77 Online Shoppe.. said...

eryn, kakyong,intan..tq..

nza..mmg pun..sampai ati depa wat mcm tu..frust tul..

eezah said...

takziah..:(

yatie chomeyl said...

k iela, b strong ye

missleter said...

salam.takziah diucapkan kpd sahabatku kerana pemergian atuk tersayang.semoga rohnye dicucuri rahmat Allah.Aminn...

Wansteddy Tales said...

al fatihah

Berminat untuk order? Sila Nyatakan Tempahan Anda.

Nama :
Email Address:
Nombor Telefon
Alamat
Tempahan
Nyatakan pilihan pesanan anda atau selain dari yang disenaraikan :-
Nyatakan Kuantiti dan Warna Pesanan
Pilihan Penghantaran
Pilihan Pembayaran :
Blog Address (Jika Ada)
Status Pembeli

Get your own free form like this one.

Updated by SyamilaDesign! 2010